Vijf vragen over cybercrime

De Europese politieorganisatie Europol heeft vrijdag een rapport over de verschillende aspecten van cybercriminaliteit gepresenteerd. Wat is het gevaar van cybercrime nu eigenlijk voor de ‘gewone’ burger en diens huis-tuin-en-keukencomputer.

Vijf vragen over cybercrime aan de Nederlander Wouter Stol, lector Cybersafety aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en de Politieacademie en bijzonder hoogleraar Politiestudies aan de Open Universiteit.

Wat is cybercrime?

Cybercrime is een verzamelwoord voor een vorm van criminaliteit die betrekking heeft op computers en computersystemen. Mensen worden vaak benaderd om gegevens te verstrekken. Slachtoffers van het zogenoemde ‘skimming’, waarbij bankpasgegevens bij een pinautomaat worden gestolen, rekenen we ook tot cybercrime.

• Wat merken burgers momenteel van cybercrime?

Het grote risico dat burgers lopen, is dat ze kunnen worden opgelicht door de internetcriminelen. Kleine krabbelaars proberen op allerlei manieren persoonlijke gegevens te achterhalen. Daarna kunnen ze bijvoorbeeld geld van de rekening halen of goederen bestellen op kosten van het slachtoffer. Nog groter is het probleem met valse aanbiedingen op internet die achteraf nep blijken te zijn. Daardoor worden momenteel de meeste mensen opgelicht.

Hoe groot is de omvang van het probleem?

De schade die particulieren lopen door deze vorm van criminaliteit valt moeilijk te meten. Dat komt mede doordat banken veelal garant staan voor de opgelopen schade. Ongeveer 2 procent van de Nederlanders heeft te maken met met oplichting of fraude via cybercrime.

Wat kunnen burgers doen om te voorkomen dat ze slachtoffer worden van cybercrime?

Allereerst moeten mensen nooit gegevens verstrekken. Ook niet als mensen zich voorstellen als medewerker van bijvoorbeeld een bank of een internetprovider. Bij twijfel altijd zelf de betreffende instantie te bellen. Daarnaast zijn aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn, vaak ook echt te mooi om waar te zijn. Het is raadzaam niet te impulsief te reageren. De truc van criminelen is beet krijgen en je aan het lijntje houden om daarna toe te slaan.

Valt cybercrime te bestrijden?

Cybercrime valt net als gewone criminaliteit niet uit bannen. Je kunt het wel proberen zo goed mogelijk te voorkomen. Zorg dat je antivirusprogramma up-to-date is. Wees alert en zorg ervoor dat je geen gegevens verstrekt. Dan werk je cybercrime al knap tegen.



Gebruik iDeal en PayPal flink gestegen in Nederland

Het gebruik van online-betaalmogelijkheden is afgelopen jaar fors gegroeid. Zowel PayPal als iDeal hebben in 2010 het gebruik en het aantal transacties zien toenemen. Nederlanders gebruiken iDeal nog altijd aanzienlijk meer dan PayPal.

Uit recent gepubliceerde cijfers van beheerder Currence blijkt dat het aantal iDeal-betalingen fors is gestegen en dat ook het totale bedrag dat via deze betaalmethode is betaald, flink is gestegen. PayPal, dat eveneens eerder deze week cijfers bekendmaakte, heeft ook een enorme groei in het totaalbedrag aan betalingen geconstateerd.

Het aantal iDeal-betalingen is in 2010 met bijna 52 procent gestegen tot ruim 68,8 miljoen. In 2009 waren dat er nog ongeveer 45 miljoen. De totale orderwaarde die afgelopen jaar via iDeal is betaald is met ongeveer 53 procent gestegen tot ruim 5,2 miljard euro. Volgens Currence is iDeal hiermee het meest gebruikte online-betaalmiddel, dat inmiddels door 90 procent van de webwinkels als betaalmethode wordt aangeboden.

Ook PayPal heeft in 2010 in Nederland een forse groei doorgemaakt, zo heeft het bedrijf bekendgemaakt. Vorig jaar zijn in totaal 9 miljoen betalingen via PayPal gedaan. Hoewel er geen concrete cijfers over het de hoogte van alle betalingen bekend zijn gemaakt, is de groei volgens PayPal duidelijk zichtbaar: de waarde van Nederlandse PayPal-betalingen is vorig jaar met 66 procent gegroeid ten opzichte van 2009.

Elke week komen er volgens het bedrijf meer dan 10.000 Nederlandse PayPal-rekeningen bij. “De groei is met name te danken aan de toenemende bekendheid van PayPal in Nederland”, aldus Dennis van Allemeersch, algemeen directeur PayPal Benelux. “Voor het komende jaar verwachten wij dat deze enorme groei zich zal voortzetten. Mede door de ontwikkelingen in mobiel betalen.”

Overigens heeft ook iDeal zijn zinnen gezet op de mobiele-betaalmarkt. Hoewel het bedrijf al langer plannen heeft om iDeal ook mobiel te laten werken, lijkt Currence nu concreet bezig met plannen. In samenwerking met Thuiswinkel.org, de branche-organisatie voor webwinkels, wordt onderzocht op welke wijze iDeal het beste geschikt kan worden gemaakt voor gebruik op de mobiele telefoon.