Hoe maak je een goed te onthouden wachtwoord?

Hoe maak je een onthoudbaar wachtwoord?

Wachtwoorden zijn de sleutel tot ons online-leven, daarom bedenk je maar beter een moeilijk te raden sleutel. Maar hoe maak je een wachtwoord dat zowel makkelijk te onthouden als moeilijk te raden is?

Voor een goed wachtwoord moet je eerst en vooral een aantal basisregels in acht nemen.

Neem niets wat voor de hand ligt: de namen van je kinderen, je hond en ook niet je trouwdatum. Eigenlijk neem je helemaal geen woord dat voorkomt in het woordenboek.

Gebruik ook meerdere wachtwoorden. Wie zowel voor Facebook, e-mail, PayPal als andere webdiensten hetzelfde wachtwoord gebruikt, loopt meer risico. Bovendien doe je er goed aan om je wachtwoord elke zes maanden te veranderen. Wie stiekem toegang had tot je mailbox, wordt zo eenvoudig weer buitengesloten.

Dag van het wachtwoord veranderen

Maar hoe bedenk je nu een wachtwoord van willekeurige letters of cijfers dat je zelf vlot kan onthouden? Naar aanleiding van International change your password-day (1 februari) legt Rik Ferguson van Trend Micro in een blogpost uit hoe je dit het best doet.

Ferguson raadt aan om te denken aan een voor jou makkelijk te onthouden zin. In zijn voorbeeld neemt hij “Mötley Crüe and Adam and the Ants were the soundstrack of my youth.” Van die zin neemt hij telkens de eerste letter van elk woord: MCAAATAWTSOMY.

Dat wordt vervolgens aangepast door er enkele makkelijk onthoudbare hoofd- en kleine letters in te zetten: MCaAatAwtsomY.

Vervolgens probeer je bepaalde letters door cijfers te vervangen, bijvoorbeeld een o door een 0. Dit brengt ons bij MCaAaatAwtS0mY.

Om geautomatiseerde wachtwoordkrakers nog meer van de wijs te brengen voeg je minstens één speciaal teken toe (zoals µ§=:;*-). In dit geval wordt het woord ‘and’ twee maal vervangen door een ‘+’ en ‘&’: MC+A&tAwtS0mY.

Om het af te ronden adviseert Ferguson om er ook een £-teken (Britse pond) aan toe te voegen omdat dit vaak wordt vergeten bij hackingtools. In principe is dat ook het geval voor het €-teken dat nog maar een dikke tien jaar op onze toetsenborden opduikt. Hierdoor krijg je Mc+A&tAwTs0mY£ of Mc+A&tAwTs0mY€, afhankelijk van je favoriete munteenheid.

Maar hiermee heb je nog steeds geen variabel wachtwoord voor elke site of dienst. Om dat eenvoudig op te lossen raadt Ferguson aan om voor elke dienst de eerste en laatste letter van een website toe te voegen aan je wachtwoord. Hierdoor krijg je een unieke combinatie die alsnog goed te onthouden is voor jezelf.

Alternatief
Wie dit nog te complex vindt, kan altijd terecht bij XKCD. Deze geniale webcomic suggereerde een tijd geleden al dat je beter absurde wachtzinnen in plaats van wachtwoorden kon gebruiken. Bij voorkeur door vier willekeurige woorden te kiezen en daar in gedachten iets bij voor te stellen. En op Passphra.se kan je vier zelfs willekeurige woorden voor je laten genereren.

bron: ZDNet



Wat is een QR code?

Wat is een QR code?

Een QR code is een tweedimensionale streepjescode die de fysieke en digitale wereld met elkaar verbindt. Ik laat je hieronder zien hoe je QR codes maakt en leest en – vooral – wat je er aan hebt. De code op zich zegt in eerste instantie niets. Het is niet meer dan een abstracte, vierkante barcode. Die scan je in de regel met je mobiele telefoon. Het programmaatje op je mobiele telefoon vertaalt de code vervolgens in een:

  • hyperlink die een website, afbeelding of app store aanroept
  • e-mailadres
  • leesbare tekst
  • sms
  • telefoonnummer


(Het vliegtuig boarden met je mobiele telefoon bij Lufthansa)

QR staat Quick Response is door de maker, een dochterbedrijf van Toyota, bedoeld om op eenvoudige manier iets complex te vertalen.

Wat heb ik er aan?

  • Webwinkels linken billboards, flyers of reclamedrukwerk diréct aan hun webshop. Wie de reclameuiting ziet hoeft niet naar een computer te rennen. Je zet gewoon even je mobieltje aan en schiet een foto.
  • Je kunt reisadviezen van 9292.nl van je computerscherm kopiëren naar je mobiele telefoon
  • Makers van mobiele software linken direct vanaf een website naar een mobiele app stores
  • Talloze vormen van entertainment; bijvoorbeeld een QR code die linkt naar je Hyves- of Facebook-pagina, of een trailer van een speelfilm of commercial
  • Winkels, restaurants en andere retailers kunnen een gedrukte QR code op hun winkelruit plakken voor belangstellende passanten. De ondernemer kan het winkelend publiek, dus ook buiten openingstijden, doorlinken naar bijvoorbeeld diens Google Place Page. Daar kan de passant informatie over de winkel lezen, zoals openingstijden, merken maar ook foto’s, video’s en recensies. Een gefilmd voorbeeld:

 
Een ander, concreet Nederlands voorbeeld: Zakelijke klanten van TNT Post kunnen op verzoek QR-code op de poststukken laten drukken. Wanneer de ontvanger deze met zijn telefoon inleest, wordt hij doorgestuurd naar een mobiele website. De verzender kan daar aanvullende presentatie tonen, bijvoorbeeld een filmpje, kortingsbon of productspecificaties.

Hoe lees ik een QR code?

Met speciale, gratis software op je mobiele telefoon:

•    Barcode Scanner (Android)
•    Neoreader (iPhone)
•    Kaywa (Symbian, Java)

Activeer het programma, richt de camera op de QR code en neem een ‘foto’. Het programma vertaalt de code vervolgens. Het pakt deze als het ware uit in een begrijpbaar formaat. Dat is dan bijvoorbeeld een site, e-mailadres, tekst of telefoonnummer.

Hoe maak ik een QR code?

Gratis, op speciaal daarvoor gemaakte websites. Er zijn talloze site te vinden. Hieronder geef ik een eenvoudige Nederlandse site en een iets uitgebreidere Engelse site. Bij de laatste kun je bijvoorbeeld verschillende grootes kiezen van het plaatje dat je opdracht oplevert.

Nu heb je de QR code, maar je moet hem nog publiceren. Dat doe je eenvoudig op een of meerdere van de onderstaande dragers, op:

  • Visitekaartje
  • Sticker
  • Briefpapier
  • Website
  • Poster
  • MMS
  • Flyer
  • Verpakking
  • Billboard

 

Meer lezen over dit onderwerp?

Bezoek dan een van de volgende sites met aanverwante verhalen: