PC’s besmet met DNS Changer langer online

Computers besmet met het virus DNS Changer worden momenteel omgeleid naar tijdelijke servers. Normaal zouden die deze week offline worden gehaald, maar er werd beslist om die online te houden tot 9 juli 2012. Dat is het gevolg van een beslissing van een Amerikaanse rechtbank, zo meldt de website van CERT, het Computer Emergency Response Team.

Het virus DNS Changer, dat het werk is van Estse informaticapiraten, leidde gebruikers naar kopieën van websites om hun gegevens te stelen en hen reclame te sturen. Het Amerikaanse FBI neutraliseerde het virus, maar liet de servers waarnaar de gebruikers werden omgeleid, operationeel tot 7 maart. Na vandaag zouden de besmette computers geen toegang meer tot het internet hebben.

Op 5 maart werd de datum echter verlengd tot 9 juli na een beslissing van een Amerikaanse rechtbank. Volgens CERT zouden de Verenigde Staten beslist hebben de servers langer operationeel te houden, omdat in de VS nog steeds talrijke gevallen worden gemeld.

In België werden tot eind februari meer dan duizend besmettingen met het virus genoteerd. Ongeveer 750.000 computers werden al gescand op de website www.dns-ok.be. De website die CERT lanceerde op 13 februari en die dient om de Belgische computers op het virus te scannen, blijft eveneens operationeel tot 9 juli 2012.

Bron: HLN

 



ICT-onkunde kost bedrijven elk jaar vele miljarden

ICT-problemen en gebrekkige computerkennis kosten bedrijven jaarlijks miljarden euro’s, blijkt uit een Nederlands onderzoek. Meer training is dan ook wenselijk.

Volgens het onderzoek Ctrl Alt Delete, dat is uitgevoerd door de Nederlandse Universiteit Twente, daalt de productiviteit van een werknemer met 8 procent door onkunde of technische problemen met computers. Dat kost de bedrijven in Nederland maar liefst zo’n 19 miljard euro per jaar.

“Werkgevers en werknemers zijn zich daar echter nauwelijks van bewust. Je kan het niet helemaal voorkomen, maar er valt veel winst te behalen op dit gebied. Elk uur dat we op een computer werken, verliezen we per persoon bijna 5 minuten”, zegt onderzoeker Alexander van Deursen.

Training en ICT-buddy
Opdrachtgevers voor het onderzoek, de organisaties ECDL, CA-ICT en Digivaardig & Digiveilig, adviseren op basis van de uitkomsten om werknemers te trainen in hun vaardigheden en hen daarop ook te toetsen. “De mogelijke winst van zo’n training wordt zwaar onderschat”, meent Van Deursen. Ook zouden werkgevers de rol van de helpdesk kunnen verbreden. Die houdt zich nu vooral met technische zaken bezig, maar zou ook een ondersteunende rol kunnen krijgen bij het aanleren van vaardigheden.

“Daarnaast is het een idee om de spontane hulp van collega’s formeler te maken. Denk aan een ICT-buddy die als verlengstuk van de helpdesk kan fungeren”, aldus de onderzoeker.

Ook verlies door systemen
Het gebrek aan vaardigheden is verantwoordelijk voor ongeveer 4 procent verlies van de werktijd met een computer. Niet goed functionerende systemen leveren echter een vergelijkbaar verlies op, menen de onderzoekers.

Bron: HLN