15 jaar Drupal: van hobbyproject tot webfundament

15 jaar Drupal

15 jaar Drupal

Drupal is 15 jaar geworden. Het ‘uit de hand gelopen hobbyproject’ werd op 15 januari 2001 met de wereld gedeeld. Vandaag draait een groot deel van het internet op webtechnologie van de Belg Dries Buytaert.

15 jaar Drupal: van hobbyproject tot webfundament

Vandaag is Drupal een van de belangrijkste platformen voor web content management en dus voor het opbouwen van grote en minder grote websites. Onder meer The Economist, Cisco, Al Jazeera, Studio Brussel en het Witte Huis draaien vandaag op Drupal.

Nochtans begon het net iets eenvoudiger. Drupal was een lokaal message board om informatie over een LAN-project bij elkaar te houden. De code van Drupal werd geschreven op 29 december 2000 en op 15 januari maakte Buytaert het project wereldkundig als Drupal 1.0.0 onder een General Public License (GPL) zodat iedereen er mee aan de slag kon.

Dries Buytaert

Dries Buytaert

In de jaren die volgden kwam de vraag van anderen om het verder uit te breiden en nieuwe functies toe te voegen. Buytaert zegt zelf in een blogpost dat het project onder een GPL met de wereld delen een van de hoekstenen is van hoe de gemeenschap bouwt op elkaars werk.

De naam Drupal is overigens afkomstig van de domeinnaam die Buytaert wilde vastleggen. Hij wou dorp.org registreren maar door een tikfout werd dat Drop.org. Drop is dan weer Engels voor druppel, en druppel in het Engels uitgesproken is… Drupal.

Buytaert beseft dat 15 jaar een eeuwigheid is op het web. Zo merkt hij op dat Chrome, FIrefox en Safari nog niet eens bestonden en dat sms net aan zijn opmars bezig was. Slechts zeven procent van de wereld had toegang tot het internet.

Vandaag heeft hij met Acquia zijn eigen Drupalbedrijf in Boston en lijkt hij niet van plan om met Drupal te stoppen. “Niemand weet hoe het web er binnen 15 jaar uit zal zien, maar we doen ons best om Drupal op een verantwoordelijke manier te begeleiden.”

Bron:  datanews.knack.be


Authenticatie in twee stappen inschakelen doe je zo

Authenticatie in twee stappen inschakelen doe je zo

Authenticatie in twee stappen inschakelen doe je zo

Wachtwoorden. Er is al veel over geschreven, omdat het een pijnpunt blijft. Een goede aanvulling op een wachtwoord is authenticatie in twee stappen, dat de veiligheid aanzienlijk verbetert.

Authenticatie in twee stappen inschakelen doe je zo

Authenticatie in twee stappen werkt als volgt: in de eerste stap vul je je gebruikersnaam en wachtwoord in en klik je op Aanmelden. Vervolgens moet je nog een keer bevestigen dat jij het echt bent. Vaak gebeurt dat doordat je een app op je telefoon moet openen die een code genereert, die je vervolgens op de website moet invullen. Zo’n code is tijdsgebonden en maar geldig voor meestal 30 of 15 seconden. Authenticatie in twee stappen maakt veilige wachtwoorden bijna overbodig en zorgt ervoor dat je onlineleven goed beveiligd is.

Veel sites en diensten ondersteunen authenticatie in twee stappen. Hieronder bespreken we kort Apple, Google, LastPass en enkele andere sociale media. Zodra je de optie eenmaal gevonden hebt, wijzen de stappen zich vaak vanzelf.

Apple

Laten we eerst bij Apple 2FA inschakelen. We gaan naar de Apple ID-website en klikken opBeheer uw Apple ID en loggen in met onze gebruikersnaam en wachtwoord. Klik links opWachtwoord en beveiliging. Vervolgens bevindt zich bovenaan de optie om twee-staps-verificatie in te schakelen. Klik op Aan de slag en volg de stappen. Op een gegeven ogenblik kan het zijn dat je je creditcardnummer in moet vullen ter verificatie. Er wordt niets afgeschreven. Apples methode is nogal omslachtig en vereist veel stappen. Zodra het eenmaal is ingeschakeld, zal je dus naast je wachtwoord en gebruikersnaam ook even een code moeten intypen, waarbij je kunt kiezen die te sms’en of op een iOS-apparaat te laten verschijnen. Kleine moeite, maar een veel betere veiligheid.

inloggen bij apple

inloggen bij apple

Google

Google maakt gebruik van een Authenticator-app, die beschikbaar is voor Android en iOS. Met deze app kun je naast Google-diensten jezelf ook verifiëren met onder andere LastPass, Dropbox en meer. Googles authenticatie in twee stappen kun je als volgt inschakelen: ga naarmyaccount.google.com en klik op Inloggen bij Google. Kies voor de optie Authenticatie in twee stappen en klik op Configuratie starten om te beginnen.

Lastpass

Voor LastPass is het natuurlijk vanzelfsprekend om 2FA in te schakelen, gezien het een wachtwoordbeheerder is. Gelukkig is ook dit mogelijk: klik in de browser op het LastPass-icoon en kies voor Mijn LastPass-kluis. Ga naar Accountinstellingen en vervolgens naar het tabblad Multifactor Options. Klik bij Google Authenticator rechts op het potloodje.  Voor het gebruik van de Google Authenticator moet je even met je telefoon een QR-code scannen. Hiervoor druk je in de app op het plusje en kies je voor de optie om een barcode te scannen.

Social media

Om 2FA op Facebook in te schakelen, ga je naar de instellingen van Facebook en kies je voor Beveiliging. Vervolgens moet je zijn bij Aanmeldgoedkeuringen. Schakel deze optie in en doorloop daarna enkele stappen. Je kunt kiezen om eveneens de Google Authenticator-app te gebruiken, of, misschien handiger, codes te ontvangen via de Facebook-app op je smartphone. Het is ook mogelijk om sms’jes te ontvangen om in te loggen.

Ook op Twitter is het mogelijk om tweetrapsauthenticatie in te stellen, zodat iemand niet uit jouw naam kan posten als hij onverhoopt je wachtwoord te weten komt. Klik op de website van Twitter op je profielfoto rechtsboven en druk op Instellingen. Onder het kopje Beveiliging & Priivacy vind je meteen bovenaan de optie Inlogverificatie. Zorg er natuurlijk wel voor dat je je nummer hebt doorgegeven, anders krijg je het sms’je niet. 

LinkedIn heeft de functie iets beter weten te verstoppen, maar het is alsnog niet lastig om het te vinden. Ga met je muis over je profielfoto rechtsboven en klik op Privacy & settings. Ga naar het tabblad Account aan de linkerkant en druk op Manage security settings. Hier krijg je de optie 2FA aan of uit te zetten. 

Bron:  www.pcmweb.nl