Google krijgt facelift

Meer en duidelijkere zoekfilters

Google krijgt facelift

Google heeft de grootste redesign in jaren doorgevoerd. Gebruikers van ’s werelds populairste zoekmachine krijgen een heel andere zoekresultatenpagina te zien.

Google geeft de bekende pagina’s met zoekresultaten flink wat meer kleurtjes met deze update. Het bedrijf is het ontwerp van deze pagina overigens al enkele maanden aan het uitproberen met beperkte groepjes gebruikers.

Vaste plek voor zoekopties
Met de nieuwe look wil Google de nadruk leggen op het menu met zoekopties. Vroeger moest je zelf in het optiemenu duiken om bepaalde wijzigingen aan je zoekopdracht te maken, maar nu krijgen de zoekopties dus een vaste plaats aan de linkerkant van het scherm.

Volgens John Wiley, die bij Google verantwoordelijk is voor het ontwerpen van de gebruikerservaring, worden niet altijd alle zoekopties in dat menu getoond, maar alleen de opties die relevant zijn voor je zoekopdracht.

Zoekfilters op de voorgrond
Hiermee wil Google de verschillende zoekfilters (Nieuws, Afbeeldingen, Video, …) meer uitspelen, en het doet dat bijvoorbeeld ook door de pictogrammen felle kleuren te geven. “Een moderne, frisse en schone look”, volgens ontwerper Wiley. Zelfs het Google-logo heeft een kleine opsmukbeurt ondergaan en kreeg een modernere look aangemeten.

“Dit was een van de grootste visuele experimenten die we ooit bij Google gedaan hebben”, zegt Wiley nog. Google heeft verschillende ontwerpen getest met doorsnee Google-gebruikers en met hun eigen personeelsleden, om zo genoeg data te verzamelen om het definitieve ontwerp te maken.

De aanpassingen worden volgens John Wiley deze week doorgevoerd voor alle Google-gebruikers. “Maar wie Google in een andere taal dan het Engels gebruikt, zal misschien iets meer geduld aan de dag moeten leggen.”



Microsoft kiest voor h.264 en html5 in IE9

Apple lijkt bijval te krijgen van Microsoft in zijn strijd tegen Flash. De IE-baas van Microsoft stelt dat html5 de toekomst heeft en dat Flash enkele tekortkomingen heeft. IE9 zal door html5-ondersteuning dan ook h.264-video’s kunnen afspelen.

“De toekomst van het web is html5”, stelt Dean Hachamovitch, General Manager Internet Explorer bij Microsoft, in een blogposting. “De html5-specificatie beschrijft video-ondersteuning zonder een specifiek videoformaat te specificeren. Wij denken dat h.264 een uitstekend formaat is. Via html5-support zal IE9 alleen het afspelen van h.264-video’s ondersteunen.”

Hachamovitch verwijst in zijn blogposting naar het open karakter van h.264, waarmee de IE-manager indirect uithaalt naar het gesloten karakter van Flash. Microsoft lijkt zich hiermee aan de zijde van Apple te scharen. Apple-topman Steve Jobs bekritiseerde Flash eerder deze week nog in een open brief, onder meer vanwege het gesloten karakter.

Hoewel Hachamovitch Flash bekritiseert vanwege de betrouwbaarheid, beveiliging en prestaties, lijkt de kans klein dat Microsoft Flash geheel de rug zal toekeren. In zijn blogposting stelt Hachamovitch namelijk dat Flash momenteel het web overheerst voor wat betreft video en dat de fabrikant nauw samenwerkt met Adobe. “Ondanks de problemen is Flash vandaag de dag belangrijk om een goede gebruikerservaring op het web te hebben.”

Adobe heeft op zijn beurt ondertussen ook gereageerd. In een exclusief interview met The Wall Street Journal eerder deze week noemt Adobe-ceo Shantanu Narayen de verwijten van Apple een rookgordijn. De topman stelt verder dat de nieuwe versie van Android ‘volledige ondersteuning’ voor Flash zal hebben.

Bron: Tweakers.net