Facebook stapt voor video over van Flash naar html5

Facebook maakt voortaan voor video alleen nog maar gebruik van html5 en stopt met het inzetten van Adobe Flash. Daarmee volgt het sociale netwerk de trend om niet langer gebruik te maken van het met beveiligingsproblemen geplaagde Flash.

flashIn een blogpost zet Facebook-ontwikkelaar Daniel Baulig uiteen waarom is gekozen voor de overstap naar html5. Hij wijst erop dat er op deze manier sneller ontwikkelingen kunnen plaatsvinden en het aanbieden van content beter geschaald kan worden. In de afgelopen tijd heeft Facebook zoveel mogelijk geprobeerd om de bugs uit zijn html5-videospeler te halen en om de prestaties te verbeteren; de speler werkte nog niet op alle browsers en besturingssystemen even goed.

Volgens Facebook heeft de introductie van de html5-videospeler ervoor gezorgd dat video’s sneller worden afgespeeld en heeft het een positieve invloed op gebruikers; die liken meer video’s en laten meer reacties achter bij video’s die worden geserveerd met de html5-speler, vergeleken met de Flash-versie.

Omdat de ontwikkelaars inmiddels tevreden zijn met de prestaties van de html5-videospeler is aan de testfase sinds vrijdag een eind gekomen. Daardoor worden nu alle video’s op het Facebook-netwerk afgespeeld met html5. Flash heeft daarom geen plaats meer op het sociale netwerk. Daarmee treedt Facebook in de voetsporen van verscheidene bedrijven die de technologie van Adobe hebben afgezworen. Ook laatstgenoemde lijkt niets meer in Flash te zien, en stelt dat html5 de toekomst is voor webcontent.

Alhoewel voor video wordt overgestapt naar html5 blijven games op Facebook wel gebruikmaken van Flash. Om eventuele beveiligingsproblemen in de toekomst te ondervangen wordt er samengewerkt met Adobe, aldus Facebook.

Bron: tweakers.net

 



Politie waarschuwt voor virusmail van MediaMarkt en Saturn

mediaM

De federale politie waarschuwt voor een nieuwe oplichtingspraktijk. Het gaat om een mail die in ons land wordt verspreid en waarin de ketens MediaMarkt en Saturn worden vermeld.

De mail is evenwel niet afkomstig van MediaMarkt of Saturn. In de mail valt te lezen dat je voor een groot bedrag aan bestellingen hebt geplaatst bij de elektronicazaak. Dat moet een paniekreactie uitlokken waardoor je de bijlage opent en het bijgeleverde virus binnenhaalt. Dat de mail tijdens de feestdagen de ronde doet, is geen toeval.

In de mail wordt de bestemmeling erop gewezen dat hij recht heeft op de terugbetaling van een eerdere aankoop bij MediaMarkt en Saturn. De bestemmeling krijgt het voorstel een bestelbon te openen om een som van ongeveer 2000 euro op te eisen. Die bestelbon is echter een virus die uw computer kan besmetten. Volgens de politie circuleren een Franse versie van de e-mail en een versie in (schabouwelijk) Nederlands. De politie raadt aan de mail meteen te verwijderen en de bijlage niet te openen.

De tactiek om je schrik aan te jagen, is een standaard strategie bij phisingmails. Hieronder vijf tekenen dat je met phishin te maken hebt.

1. De mail vraagt naar persoonlijke of gevoelige informatie. Alleen in heel uitzonderlijk gevallen zullen bedrijven je contacteren om een wachtwoord of kredietkaartnummer op te vragen. Ben je niet zeker of een mail authentiek is, neem dan eerst rechtstreeks contact op met het bedrijf of de organisatie van waaruit de mail is verstuurd.

2. Slechte spelling en grammatica. Vaak, maar niet altijd, kan je een phisingmail eruit pikken door de taalfouten in het bericht. Ook in de Saturn mail waarvoor de politie nu waarschuwt is de taal van een bedenkelijk niveau

3. Check de hyperlink(s) in je mails. Je kan nagaan of de gelinkte URL’s matchen met hun eigenlijke adres door je muis over de link te laten zweven. Als de gelinkte website niet overeenkomt met de ingesloten URL in de mail, dan mag je achterdochtig worden.

4. De mail bevat een misleidende domeinnaam. Phishers gebruiken officieel klinkende URLs om slachtoffers in de val te lokken. Afgeleide webadressen van officiële bedrijven eindigen altijd op de zogenaamde moedersite in hun URL – bijvoorbeeld ‘info.microsoft.com’. Wanneer je een bekende naam in een websiteadres terugvindt aan het begin van de URL, ‘microsoft.info.com’, dan zit er een luchtje aan.

5. Het aanbod is te mooi om waar te zijn. Geluk bestaat, maar als die in de vorm van een slecht geformuleerde mail komt, is voorzichtigheid de boodschap.

mediaM01

Bron: www.hln.be